Badatelská výuka

V letošním školním roce bude pravidelně na 1. stupni probíhat badatelsky orientovaná výuka, která bude vyučovaná tandemovým způsobem. Každý týden se budou střídat jednotlivé třídy.

Tento týden proběhla výuka ve třídě 5.B. Na začátek školního roku nás čekalo těžké téma – neživá příroda – elektřina. Na začátku si děti samy vytvořily strom plný otázek tzv. ,,otázkovník“. To ještě netušily, že na všechny otázky si odpovědi naleznou společně. Pro naši první badatelskou hodinu jsme potřebovali – nafukovací balónky, kuchyňské utěrky, vlněný hadr, fix, nůžky, pepř, sůl, špendlík, dřevěnou tyčku, barevný papír a korálek.

Děti se s nadšením pustily do pokusů s nafukovacími balónky. První úkol byl pohybující duch. S nafouknutým balónkem a kuchyňskou utěrkou vystřiženou do tvaru ducha, se duch začal vznášet. Děti zkoušely různé velikosti duchů a tření balónku zkoušely i o mikiny.

V dalším úkolu jsme se společně vydali na cestu do pohádky a zahráli jsme si na Popelku. Úkol nebyl snadný, rozdělit pepř od soli. Naštěstí je třída plná zvídavých dětí, kteří ihned pochopily, že elektrostaticky nabitý nafouknutý balónek jim s prací pomůže – nabitý balónek k sobě přitáhl pepř. Elektrickým nábojem je přitahován pepř podobně jako magnet přitahuje železo, sůl se elektrostaticky nenabíjí - neudrží náboj a proto zůstává nehybně ležet na talíři.

Tím ovšem naše společné bádání neskončilo. Na tabuli nám stále visel strom plný otázek. Na chromeboocích děti vypátraly všechny položené otázky např.: Jak vzniká elektřina? Jak vznikala elektřina v 19. století? Jak se dostává elektřina na balónek? Jak umí elektřina přitáhnout papírovou utěrku?…

A poslední úkol byl na téma větrné elektrárny, jako ekologický zdroj získávání energie. Děti měly na jednotlivých stanovištích, rozmístěných po školní zahradě, skládat svůj vlastní funkční větrník. Celkem bylo 6 stanovišť s jednotlivými částmi ke skládání. Většina dětí úspěšně složily funkční větrník.

A jak se líbila badatelsky orientovaná výuka dětem? Na konci hodiny nám nakreslily smajlíky.

Těšíme se na další badatelskou výuku.

 

Mgr. Lenka Foltýnová, Mgr. Veronika Žvátorová